czwartek, 7 lutego 2019

KANAŁ GŁÓWNY I

Warszawa, jak już mówiliśmy, dzieli się na dwie części : górną i dolną. Praga (w czasie budowy kanalizacji nazywana "przedmieściem Warszawy") przypomina dolne miasto na lewym brzegu Wisły. O kanalizacji lewobrzeżnej Warszawy co nieco już mówiliśmy. O Pradze nieco mniej. 
O Pradze wiemy dość niewiele. Święte księgi zawierają niepełne informacje, a stare mapy urywają się na linii Wisły. Dzieje się tak dlatego, że budowa kanalizacji rozpoczęła się tu później, a zatem wiemy raczej o planach, niż o ich późniejszych (ewentualnych) realizacjach. Całą sytuację komplikuje jeszcze to, że ulice posiadały tu dawniej zupełnie inne nazwy, niż mają obecnie. 
Każdy zatem trop musimy obadywać organoleptycznie, poprzez tradycyjne niuchanie klap. 
Budowa pierwszego kanału na Pradze rozpoczęła się w październiku 1906 (podczas gdy po drugiej stronie Wisły był to rok 1883). 
Niby te kanały nie takie stare, ale zdążyło się przez te kilka lat nabrudzić. 
Wnikliwa analiza ksiąg, porównywanie biegu starych ulic ze stanem dzisiejszym, własny nos, oraz wszelkie znaki na niebie i pod ziemią wskazują, że budowa kanalizacji na Pradze zaczęła się właśnie w tym miejscu. 
Zaczęto od budowy Kanału Głównego I. Po drugiej Wisły główne kolektory nazywane są wielkimi literami (A,B,C,D itd). Tutaj są cyfry rzymskie. W późniejszym okresie - w czasach budowy Kanalizacji Wielkiej Warszawy, zmieniono numerację na cyfry arabskie. Jednak aby nie robić zamieszania, pozostaniemy przy pierwotnej nomenklaturze. 
Kanalizacja Pragi, budowana na początku XX wieku, podzielona została na 4 zlewnie. Każda z nich miała swój kanał główny (I,II,III,IV). Jednak wobec faktu, że wszystkie kanały główne zlewają się do Kanału Głównego I, można przyjąć, że cała Praga stanowi jedną zlewnię Kanału Głównego I. 
Kanał Główny I na całej długości liczy sobie 2800 metrów. W dzisiejszym odcinku pokazujemy jak gdyby środkowy jego fragment. Tutaj rozpoczęła się jego budowa i ten odcinek różni się od pozostałych.
Jest to odcinek specjalny "z bankietami", o imponujących wymiarach. 
Pierwszy odcinek kolektora jest kanałem klasy IX (1,60 x 2,40). Szliśmy kiedyś tym odcinkiem, zdjęcia można obejrzeć w linku. 
Kolektor I obfituje w malownicze przelewy burzowe, zejścia dla zwiedzających i inne ciekawe miejsca. 
Chyba dawno nikt tu nie sprzątał. Można się poślizgnąć. 
Drugi odcinek, biegnący stąd do osadnika jest kanałem gruszkowym, o przekroju 1,80 x 2,25. Ten odcinek wybudowany został czasowo. W perspektywie miał zostać przebudowany, a jego wymiary miały osiągnąć 3,20 x 3,40, czyli miał być taki jak widać na poniższym zdjęciu. 
Do dnia 1 stycznia 1911 Kanał Główny I został wybudowany na całej swojej długości. Powiększenia drugiego odcinka niestety nie stwierdziliśmy, czyli pozostało to jedynie w sferze planów. 
Posiedźmy jeszcze i porozkoszujmy się chwilą. 
Niestety nie możemy podawać lokalizacji, ale na Pradze to właśnie tutaj wszystko się zaczęło. 
No nic, nie ma co dłużej siedzieć, pora brać się do roboty :) 
Praga jest rozwojowa i kryje przed nami jeszcze wiele niespodzianek. Zapach spod klap kusi. Być może jeszcze tu wrócimy. Do zobaczenia !

4 komentarze:

  1. Hej, jak skontaktować się z "Autorami tego bloga, ten mail blogowy: jakityp@go2.pl jest chyba błędny, bo mi odrzuca. Pomoże ktoś?
    Dzięki z góry
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpisałem kontakt w zakładce "O nas", jednak jeśli jest Pan z MPWiK i chce napisać pogróżki, to proszę tego nie robić :):)

      Usuń